dinsdag 18 december 2018 Menu

Drukkerij Wedding 170 jaar

Oudste bedrijf van Harderwijk viert 170-jarig bestaan

Gepubliceerd:woensdag 5 november 2014

HARDERWIJK - Met nummer 43 in het Kamer van Koophandel register is Drukkerij Wedding het oudste geregistreerde bedrijf van Harderwijk. Dit jaar viert directeur Carin Wormsbecher (55) het 170-jarig jubileum van dit bijzondere bedrijf. "Maar we kijken eigenlijk al uit naar de 175 jaar. Dan worden we misschien koninklijk."


In het gebouw aan de Nobelstraat in Harderwijk huist de drukkerij met diepe wortels in de Harderwijkse samenleving. "Wij zijn het oudste geregistreerde bedrijf. De 42 bedrijven die voor ons waren geregistreerd, zijn failliet of bestaan niet meer. Maar de Ouderwetse Bakkerij is bijvoorbeeld wel al ouder hoor", haast Wormsbecher te zeggen.

De drukkerij is een plek waar de mensen op innovatieve manier proberen uit te blinken. "Dat houdt ook in dat je probeert om zoveel mogelijk gebruik te maken van de talenten van de mensen hier. Er werken hier ook mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Maar zo zien we het zelf helemaal niet. Iedereen heeft dingen die hij of zij nog echt wel goed kan. We denken 'out of the box'. We hebben tegen elkaar gezegd dat we de beste drukkerij van Nederland willen worden. Dat zal misschien niet lukken, maar we gaan het zeker proberen."

Toch gaat Wedding wel hard die kant op. Waar vroeger Harderwijk 'verwend' was met een Flevodruk waar de mooiste boeken van de wereld op kunstgebied van de pers rolden, is Wedding ook hard op weg om in dat hoge segment aan de weg te timmeren. "We doen dat nog schoorvoetend hoor", zegt Wormsbecher. "Maar het is wel onze ambitie. Ik zie dat de mensen dat ook echt leuk vinden om te doen, het houdt ze scherp. Je kunt geen fouten maken en probeert het beste eruit te halen."

Maar Wedding is niet alleen voor hoogwaardig drukwerk. "Wij waarderen ook enorm de kleine projecten. Een geboortekaartje, trouwkaart of kleine uitgave van een boekje. Het zijn allemaal projecten waar we veel liefde en zorg aan besteden. En dat is wat ons wel onderscheidt. We geven honderd procent aandacht aan alles wat hier de deur uitgaat."

Uiteindelijk gaat het bij een bedrijf om het geld, maar de directeur houdt zelf ook de 'geluksstroom' goed in de gaten. "Dat moet in balans zijn. De mensen die hier werken moeten het leuk vinden wat ze doen, ze moeten uitgedaagd worden. Ik zie bij de jongere generatie dat ze dat veel belangrijker vinden. Het gaat ze niet meer om een vaste baan voor dertig jaar, maar om een uitdagende baan waar innovatief en creatief wordt gedacht."