woensdag 12 december 2018 Menu

Aannemer voor opknappen Harderwijks station bekend

Reef/Strukton gaan station Harderwijk herinrichten

Gepubliceerd:woensdag 10 december 2014

HARDERWIJK - Aannemerscombinatie Reef/Strukton mag in 2015 gaan beginnen met het opknappen van de stationsomgeving in Harderwijk. Het miljoenen project duurt tot eind 2016.

Harderwijk krijg een compleet nieuw stationsgebouw en ook de omgeving ondergaat een totale
metamorfose. Het nieuwe station wordt beter bereikbaar door de aanleg van een verkeerstunnel waar zowel voetgangers, fietsers als auto’s gebruik van kunnen maken. De perrons zijn ook te bereiken via deze verkeerstunnel. Daarnaast wordt het P&R-terrein verbouwd en komt er een
dynamisch busstation.

Fietstunnel

Gelijktijdig met de werkzaamheden in het stationsgebied wordt ook de gelijkvloerse
spoorwegovergang voor langzaam verkeer tussen de wijk Drielanden en de Weisteeg
vervangen door een fietstunnel.Door alle werkzaamheden te combineren zijn de totale kosten lager. Het werk voor de beide tunnels en het nieuwe stationsgebouw is gegund voor een opdrachtsom van € 14,4 mln. Deze worden onder meer gefinancierd door de gemeente Harderwijk, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail, NS en Provincie Gelderland.

De bouw start in 2015 en duurt tot eind 2016. Naar verwachting zijn de verkeerstunnel en het
stationsgebouw de tweede helft van 2016 klaar. De fietstunnel Weisteeg kan naar verwachting
in het najaar van 2015 in gebruik worden genomen. Na ingebruikname van de verkeerstunnel
bij het station wordt de gelijkvloerse spoorwegovergang Stationslaan/Oranjelaan opgeheven.

Een aantal werkzaamheden kunnen alleen uitgevoerd worden wanneer er geen treinverkeer is.
Daarom zijn er in de meivakantie, zomervakantie en kerstvakantie een aantal momenten dat er
geen treinen rijden. In deze periodes zal NS bussen inzetten om alle reizigers naar hun
bestemmingen te brengen.