dinsdag 23 april 2024 Menu

Botterbrug nieuwe Landmark Harderwijk

Brug slaat brug tussen Harderwijkse wijken

Gepubliceerd:zaterdag 13 december 2014

foto: Bram van de Biezen

HARDERWIJK - De wijken Drielanden en Stadsweiden kunnen de strijdbijl begraven. Donderdagmiddag werd de hard bevochten Botterbrug geopend en komt een eind aan jarenlang getouwtrek.

Een bijzonder moment voor hoofdrolspelers Marjan van der Harst (Comité Houd Stadsweiden Groen), Roy Abels (Wijkvereniging Drielanden) en oud-wethouder Rob Daamen. Want na jarenlang gesoebat en gepraat in het Stadhuis in Harderwijk kon nu eindelijk het dossier dicht: de fietsbrug over de A28 tussen Drielanden en Stadsweiden ligt er.

Daarbij is de huidige wethouder Jeroen de Jong blij met de brug. "Het is met recht een van de mooiste bruggen van Nederland, een echt prachtige nieuwe landmark van onze stad." De architect en bouwers van de brug hebben met twee enorme bottermasten de verwijzing weten te maken naar het vissersverleden van de oude Hanzestad.

"Inzet voor ons was dat de natuur behouden zou blijven", zegt Marjan van der Harst, van het actiecomité. "In de eerste plannen zouden er ook veel bomen gekapt worden. Achteraf kun je zeggen dat juist door de vertraging er een veel mooiere brug is komen te liggen. Want de techniek is flink ontwikkeld waardoor de houten masten gebruikt konden worden. Daarbij is de slinger in de aanloop naar de brug erg mooi."

Abels en Van der Harst kijken nu vooruit. "We hebben elkaar de hand geschud en het is goed zo." Er ligt voor het actiecomité en de wijkvereniging een nieuwe uitdaging aan de horizon. "We zullen samen optrekken om de geluidshinder van de A28 tegen te gaan", vertelt Abels. "Dat wordt de volgende stap."

 

Harderwijkse Bottermasten uit West Afrika

De brug en de masten zijn geleverd en gemonteerd door Wijma uit Kampen. Een bedrijf dat al 117 jaar bestaat. "Het zou zomaar kunnen dat we heel vroeger hout hebben geleverd voor de Harderwijkse botters", zegt Peter Zanen van Wijma. "De masten die we nu hebben geleverd komen uit Kameroen in West Afrika. Daar hebben we een eigen productiebos." Volgens Zanen is het gebruik van zulke grote houten masten uniek in Nederland. "Er werden vier enorme bomen uitgezocht, waarvan er uiteindelijk twee goed genoeg waren als mast. De 23 meter hoge bomen wogen elke 23 ton per stuk. Daar werd flink wat afgefreesd, tot 15 ton per mast. Zo'n project als dit hebben nog nooit ergens in Nederland gedaan. Bang voor verrotten hoef je niet te zijn. De brug waait snel droog wanneer het heeft geregend en er blijft geen water staan in hoekjes."


De brug is uitgevoerd in Azobé hout en is 77 meter lang. De overspanning over de snelweg is 49 meter. De brug hangt vijf meter boven de A28 en het voet- en fietspad is 4,5 meter breed.