dinsdag 18 december 2018 Menu

Versterken van belevingswaarde biedt binnenstad toekomst

Bijeenkomst over 'winkelen in Harderwijk'

Gepubliceerd:maandag 30 maart 2015

Harderwijk - Door het versterken van identiteit en belevingswaarden kan winkelen in het centrumgebied van Harderwijk een nieuwe impuls krijgen. Deze en andere discussies kwamen aan het licht tijdens een door de PvdA georganiseerde bijeenkomst “Winkelen in de binnenstad van Harderwijk?, nu en in de toekomst”.

Samen met ondernemers, consumenten en politici werd op 25 maart gekeken naar de huidige situatie, maar ook naar het veranderde koopgedrag en de trends voor de komende 10-20 jaar. Het doel van de avond:het benoemen van problemen, het delen van kennis en visie en het vinden van oplossingen die leegstand van winkelpanden in de binnenstad moeten tegengaan en koopgedrag stimuleren.

Ondernemer Diana Jansen van Stichting Centrummanagement Harderwijk droeg een aantal zaken aan die er volgens haar momenteel toe doen: bebording parkeren, parkeertarieven, huurprijzen en leegstand winkelpanden, fietsparkeren, teruggang bezoekersaantalen en terugloop van winkeliersomzet. Volgens Jansen zouden Harderwijkse ondernemers het verschil moeten maken door het leveren van nog betere service, vriendelijkheid en onderlinge samenwerking.

Hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot schetse de aanwezigen een kort beeld van de huidige situatie: De leegstand van winkels in nederland stijgt al 8 jaar. Nu koopkracht gaat stijgen en consumentenvertrouwen stijgt, duurt het echter nog wel 9 maanden voordat dit daadwerkelijk zichtbaar wordt. De online verkoop aan de consument blijft verder stijgen. In 2025 gaat 70 % wasmachines etc online gekocht worden. Grote vraag volgen Sloot: "Wat wil de shopper?"

Naast actuele thema's als parkeerproeven (zoals nu bij de Houtwalgarage) en de koopzondag, kwam vooral naar voren dat het versterken van de belevingswaarden, identiteit en samenwerking het koopgedrag van de consument in de Harderwijkse binnenstad kunnen bevorderen. Adviseur Mischa Teensma raadde daarnaast de gemeente aan om afspraken te maken met verhuurders van panden. "Als verhuurders het voor ondernemers makkelijker maken, kan de gemeente ze belonen door de winkelstraten te verbeteren. Hierdoor stijgt het vastgoed in waarde en wordt een win-win situatie gecreëerd", aldus Teensma.  

bron: Wilco Bos