woensdag 12 december 2018 Menu

Vloeimans en Weber schitteren in Catharinakapel

Trompet- en pianoimprovisatie op topniveau

Gepubliceerd:vrijdag 20 februari 2015

Harderwijk - Nederlands toptrompettist Eric Vloeimans en de Duitse toetsentovenaar Florian Weber kregen donderdagavond opnieuw de aanwezige muziekliefhebbers plat. Met meeslepende improvisaties, industriële geluiden en bewerkingen van volksliedjes werd het Harderwijkse publiek in de sfeervolle Catharinakapel verwend op wereldniveau. De partituur lag daarbij in willekeurige volgorde in de vleugelbak van de piano.

Ruim dertig jaar geleden haalde directeur Jan Peter Hijnberg de destijds 21-jarige Eric Vloeimans voor het eerst naar de Catharinakapel. "Daar stond-ie, op het balkon". Hijnberg wijst na afloop van het concert de donkere hoogte in. "Toen hoorde je al dat hij talent had". En zijn Duitse evenknie op de vleugel, Florian Weber, niet minder.

Met een rustig opgebouwde improvisatie, wordt de avond ingetogen gestart. daarna volgt Vloeimans' zelf gecomponeerde Realm of ease, waarbij de negentig aanwezigen verder worden opgewarmd. Ook het indrukwekkende Lex, een ode aan "de trompettist van Auschwitz", Lex van Weren, getuigt van Vloeimans' scheppende klasse.

Ondertussen wordt ook duidelijk dat beide heren niet alleen de gebruikelijke hulpmiddelen van hun instrument bespelen. Weber gebruikt naast de toetsen, de snaren in de vleugelbak, handen en voeten en vooral zijn mond, om de toonvaiaties nog meer klank en kleur te geven. Vloeimans klapt regelmatig met zijn vlakke hand op het mondstuk van zijn Van Laar-trompet of tikt met gesloten ogen tegen de binnenkant van de vleugelbak.

Industrial movements part one geeft met precisie weer, hoe beide muzikanten met hun klanktechnieken in elkaar verweven zijn. Met een intense bewerking van het Portugese volksliedje 'Commesto' wordt een wonderschone avond besloten.